
European Space Agency Business Incubation Center Danmark (ESA BIC Danmark) er en inkubator, som har til formål at støtte iværksættere i at omdanne deres rumbaserede forretningsidéer til kommercielle startups.
Inkubationsprogrammet blev lanceret i Danmark i marts 2020 og har hovedsæde på Danmarks Tekniske Universitet med lokale inkubationshubs på Aarhus Universitet og Aalborg Universitet.
Programmet er ideelt for dig, der for eksempel:
- Er igang med at udvikle en idé ved hjælp af rumbaserede systemer
- Benytter rumteknologier i et ikke-rumdomæne
- Udvikler innovative produkter/tjenester til rumsektoren
ESA BIC Danmark er blot én ud af mange inkubationscentre, som er en del af det største netværk af ruminkubatorer i Europa. Vi har gennem årerne hjulpet flere startups, som har været eller er i inkubation i ESA BIC Danmark.

Startups
Se hvilke startups, der enten er eller har været i inkubation i ESA BIC Danmark med tilknytning til inkubationshubben på Aalborg Universitet.

ESA BIC Danmark
Ansøg om inkubation
Generelt gælder det, at følgende kan søge om inkubation i ESA BIC Danmark:
- Alle, som har en rumrelateret forretningsidé. Det er dog et krav, at du stifter virksomhed ved optagelse i ESA BIC Danmark.
- Alle, som allerede har en nyopstartet virksomhed med klar tilknytning til rummet. Den må dog maks være 5 år gammel.
Det er desuden et krav, at du enten er bosiddende i Danmark eller har en permanent arbejdstilladelse.
For at søge om inkubation i ESA BIC Danmark skal dit produkt/din idé have en stærk og innovativ forbindelse til rummet. Det kan være sig inden for både "upstream" og "downstream" rumteknologi:
"Upstream"-segmentet fokuserer på produktion, styring og opsendelse af objekter til rummet, fx satellitter, samt jordstationer og generel rumudforskning.
"Downstream"-segmentet gør omvendt brug af data og tjenester, som stammer fra "upstream" teknologi, fx satellitter, herunder jordobservation, satellitkommunikation, satellitnavigation eller teknologioverførsel fra rummet (software, viden eller IPR).
Det skal altså være indlysende, at dit produkt er afhængig af eller har en klar tilknytning til enten downstream- eller upstream-segmentet.
Alternativt skal det påvises, at dit produkt kan bruges i sammenhæng med rummet. Det er altså altafgørende, at din idé eller virksomhed har en klar tilknytning til rummet.