AAU SpaceForskningForskningsprojekter

Autonomous Space Rover Navigation with RL

Autonom navigering af space rovers på Mars

Autonomous Space Rover Navigation With RL

Projektet demonstrerer autonome navigationsevner i ukendte områder (kortløse) på Mars med en forstærkende læringsbaseret robotadfærdslæringstilgang.

Autonomous Space Rover Navigation with RL

Autonom navigering af space rovers på Mars

Autonomous Space Rover Navigation With RL

Robot rumrovere har udforsket Mars i mange år, men det farlige terræn nødvendiggør lokal stiplanlægning for at undgå at kollidere med sten. Dette projekt demonstrerer autonome navigationsevner i ukendte områder (kortløse) med en forstærkende læringsbaseret robotadfærdslæringstilgang.

Som et resultat kan vores rumrovere udføre udforskning og stiplanlægning i dynamiske, ukendte områder uden et kort. De lærte forstærkende læringspolitikker trænes indledningsvis i stor skala med tusindvis af robotaktører i 3D-fysiksimulering ende-til-ende med 3D-sensorisk input til motorstyringsoutput. Efter finjustering af metoden overføres den til en fysisk rover og testes i AAU Mars Laboratorium på Aalborg Universitet.

Eksperimenter viser, at det forenede system kan nå et foruddefineret mål og samtidig undgå forhindringer i miljøet.

AAU Mars Rover
AAU Mars Rover - En simulation vs. den rigtige rover